Diák, tanulás, tanár fogalmak alapvető asszociációs kapcsolatot alkotnak most is és így volt ez régebben is. Azonaban, hogy pontosan mit takar a három fogalom és milyen fajta összefüggés van-volt-lesz közöttük, az több körülménytől is függ.
Azt gondolom, hogy az intéményes (iskolai) tanulás meghatározó "kelléke" a tanár. A tanárnak nem központi, de nagyon fontos szerepe van az iskolai tanulás folyamatában. Kezdve attól, hogy felméri a diák képességeit és ismereteit; megszervezi és rendszerbe illeszti a diák tanulási folyamatát; értékelési rendszert dolgoz ki, ami alapján visszajelzést kapnak a tanulók (lehet ez egymástól is); tanulói közösséget szervez, támogat és koordinál; személyével felnőtt példát mutat; az adott társadalom (illetve oktatási program) által meghatározott értékeket képviseli stb. Napjainkban, az információáradat világában, amikor bárki gyakorlatilag bármilyen minőségű és mennyiségű információhoz juthat, nagyon is fontos, hogy legyen egy kalauz, aki segít eligazodni, aki ösvényeket mutat, aki segít megkülönböztetni, aki segít értékelni. Ez a tanár.
Lehet, hogy szerncsés vagyok, de nekem sok meghatározó tanárélményem van. Talán, ami közös a pozitív élményekben, az a tanárok diákok iránti őszintén nyitott, hiteles magatartása. Az ilyen tanároknál azt éreztem, hogy őket nem a tananyag érdekli, az csak egy közvetítő eszköz, hanem a mi személyünk, a mi tudásunk, a mi világunk. Mivel az ilyen tanárok nagyon figyeltek ránk, ezt éreztük, mi is figyeltünk rájuk, kinyíltunk, véleményt formáltunk, szavaztunk, lelkesedtünk. Ezáltal meg is könnyítettük a dolgukat, hiszen tudták merre és hogyan, milyen módszerrel kalauzoljanak minket a tudás birodalmában. Ha valaki lemeradt, megvártuk, vagy bevártuk később, míg a tanár segített neki.
Vajon segítheti-e az óravezetést több tanár?
Nagylésztámú osztályoknál, vagy kislétszámú, de nehezen kezelhető csoportoknál femerül a kérdés, hogy segítené-e a pedagógus munkáját egy másik szakember jelenléte. Megvallom én is sokat töprengtem ezen, mikor megkaptam első felzárkóztató osztályomat, melyet a magatartászavar és a hátrányos helyzetből fakadó súlyos szociális és képességbeli lemaradással külzdő diákok alkottak (és alkotnak ma is). Egy hasonló osztályban kollégáimnak lehetőségükben állt kipróbálni és egy éven keresztül alkalmazni a kéttanáros felállást. Azonban negatív eredményekről számoltak be, nem működött jól az óra. Mivel a pedagógus jelenléte, személye nagyon meghatározó a tanulás folyamata során, több tanár jelenléte megoszthatja a diákok figyelmét, koncentrációját. Minden ember és pedagógus más, más a tempója, hangvétele, stílusa, humora stb. A tanulási légkör kialakítása elengedhetetlen, és ami működne az egyik pedagógusnál, az nem biztos, hogy működik, ha jelen van egy másik és fordítva. Két tanár jelenléte csak akkor működhet eredményesen, ha jól összeszokott és együtt dolgozni tudó pedagógusokról van szó.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése